بررسی نحوه تأمین مالی پروژه های شهری حوزه حمل و نقل ترافیک

بررسی نحوه تأمین مالی پروژه های شهری حوزه حمل و نقل ترافیک

به گزارش فقط سفر معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از برگزاری اولین جلسه بررسی نحوه تأمین مالی پروژه های شهری حوزه حمل و نقل ترافیک و الزامات مورد نیاز تبدیل یک طرح به پروژه در جهت جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی اطلاع داد.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، اولین جلسه بررسی نحوه تأمین مالی پروژه های شهری حوزه حمل و نقل ترافیک، با حضور ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک و تعدادی از مدیران حوزه این دو معاونت برگزار و چگونگی عرضه یک پروژه بعنوان فرصت سرمایه گذاری به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
فلاح در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به مأموریت های اصلی این معاونت اظهار داشت: ایجاد خزانه واحد، مدیریت و ساماندهی بدهی ها و مولد سازی دارایی ها سه عملکرد شاخص معاونت بوده که در هر سه حوزه اقدامات ارزشمند ای همچون پرداخت مستقیم حقوق و مزایای تمامی اعضای سازمان و شرکت ها در اسفند ماه از جانب معاونت و تعیین و تکلیف بدهی های تحمیلی حاصل شده و حل و فصل بخش قابل توجهی از بدهی بانکها تا ۶ ماه نخست سالجاری، حاصل خواهد شد.

وی با تکیه بر این که تأمین مالی پروژه ها بخصوص در حوزه حمل و نقل ترافیک بعنوان دغدغه اصلی شهروندان، شهردار تهران و شورای اسلامی شهر، همچون مأموریت های اصلی این معاونت است، اضافه کرد: بخشی از بودجه شهرداری بر مبنای مشارکت در انجام پروژه ها بنا شده و از سویی برای اجرای آنها خصوصا طرح های نیمه تمام، نیازمند جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم، بنابراین برای تعریف پروژه ها در سطح شهر و ایجاد مدل مالی آنها، همایشی تحت عنوان فرصت های سرمایه گذاری را در نظر گرفته ایم که تاریخ برگزاری آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

فلاح در ادامه از لزوم انجام یک کار فشرده و تعامل دوسویه درخلال معاونت مالی و اقتصاد شهری و تمامی معاونت های شهرداری در جهت تعریف مدل مالی پروژه ها صحبت به میان آورد و اظهار داشت: برای همایش مذکور، هر تعداد پروژه ای که قابلیت تعریف تأمین مالی و جلب مشارکت سرمایه گذار داخلی و خارجی را داشته باشد احصا می نماییم و در مرحله بعد پیوست ها و توجیهات اقتصادی آنها توسط مشاوران اقتصادی خبره نوشته شده تا این طرح ها تبدیل به مفهومی برای فرصت سرمایه گذاری شوند.

معاون مالی و اقتصاد شهری گام بعدی برای تعریف پروژه های قابل سرمایه گذاری را تعیین و تکلیف مالکیت محل اجرای طرح ها و دریافت مجوزهای لازم عنوان نمود.

ایشان در ادامه از ضرورت حضور مشوق ها سخن گفت و اضافه کرد: در بعضی از پروژه ها نرخ برگشت سرمایه، خیلی جذاب نیست اما چون پروژه ضروری شهر است، نیازمند حضور مشوق ها هستیم چونکه اگرخودمان این مأموریت را انجام دهیم، هزینه بالایی را ایجاد خواهد نمود.

فلاح خاطرنشان کرد: بعد از آنکه تمامی این آیتم ها برای پروژه ای کامل شود، تبدیل به یک فرصت سرمایه گذاری قابل عرضه جهت جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی شده و یک مارکتینگ و بازار بزرگی را ایجاد خواهد نمود.

وی به اقدامات بعدی بعد از همایش فرصت های سرمایه گذاری اشاره نمود و اضافه کرد: تمامی این پروژه ها در یک نمایشگاه مجازی هم ثبت خواهند شد تا بعد از آن از همه نقاط کشور و دنیا قابل رویت باشد؛ این مدلی است که در سایر کشورها هم تجربه شده است.

سپس در ادامه نشست، مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک به بیان دیدگاه ها، نظرات، معضلات و همینطور مطالعات صورت گرفته در مورد تمامی پروژه های شهری خصوصا پروژه هایی که نیمه تمام مانده، پرداختند.

معاون مالی و اقتصاد شهری بعد از استماع نظرات، راه کارهای لازم را بیان نموده و خاطرنشان کرد: پروژه های نیمه تمام مزیتی است که شهرداری تهران می تواند عرضه کند، چون که صرفاً یک ایده نیست بلکه فرصتی قابل مشاهده و رویت است. فقط بایستی باردیگر بازبینی شوند، مدل مالی آن، وضعیت مالکیت، مجوزهای لازم، میزان برگشت سرمایه و... آنها بررسی شود تا در نهایت به صورت یک فرصت سرمایه گذاری مطرح شوند.

او همینطور از نقصها سند جامع سرمایه گذاری در شهرداری سخن گفت و اضافه کرد: بستر قانونی و عملیاتی سرمایه گذاری در شهرداری مهیا نیست و تعریف درستی از سرمایه گذار ندارد و با سرمایه گذار به مثابه پیمانکار برخورد می شود بنابراین بایستی نظام اهلیت یا اعتبار سنجی سرمایه گذاری را در سند جامع سرمایه گذاری شهرداری بگنجانیم تا نحوه برخورد با سرمایه گذار به صورت درست و صحیح آن مشخص شود.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت مالی، فلاح به لزوم گارانتی و تضامین در سرمایه گذاری ها اشاره داشته وگفت: در حوزه سرمایه گذاری خارجی، تمامی ریسک ها، گارانتی ها. تضامین و برگشت سرمایه را در سرمایه گذاری های خارجی تعیین و تکلیف شده است و شهرداری تهران هم بایستی الگویی این چنینی را در سرمایه گذاری های خود قرار دهد و مقرر شد تا سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی، علاوه بر آنکه متولی قراردادهای شهرداری است متولی مجوز دهی کلان را هم برعهده بگیرد.





منبع:

1401/01/22
17:17:25
5.0 / 5
542
تگهای خبر: ثبت , حمل و نقل , شهر , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری