عارف در مراسم تكریم و معارفه وزرای پیشین و جدید میراث فرهنگی:

سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی مهم می باشد

سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی مهم می باشد

به گزارش فقط سفر، معاون اول رئیس جمهوری در آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: یکی از اولویت های دیپلماسی در حوزه منطقه است شاید در بسیاری از جاها نتوانیم از این ابزار برای نزدیک شدن به کشورها استفاده نماییم ولی صنایع دستی یکی از افتخارات ایران است.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارشنبه ۲۸ شهریورماه در سالن حج و زیارت برگزار شد.
معاون اول رئیس جمهوری در آیین تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن تبریک هفته وحدت، اظهار داشت: رمز پیروی انقلاب وحدت بود و رمز پیشرفت جمهوری اسلامی ایران وحدت همه با هم است.
محمدرضا عارف ضمن قدردانی از تلاش ها و فعالیت های سیدعزت الله ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به اینکه وزیر جدید یکی از چهره های برجسته فرهنگی کشور است، اضافه کرد: میراث فرهنگی نماد تمدن غنی ایران است و امانتی ست در اختیار این نسل که با احیا و مرمت به نسل آینده باید سپرده شود.
عارف ضمن اشاره به این که میراث فرهنگی غرور ملی و یکی از شاخصهای برجسته فرهنگی کشور است، افزود: میراث فرهنگی در داخل و خارج ایران همواره مورد احترام بوده و این مورد ناشی از آثار گرانبهای کشورمان در این حوزه است.
معاون اول رئیس جمهوری با تکیه بر این که کارهایی که در وزارت میراث فرهنگی تابحال انجام شده پرارزش است، اظهار نمود: بعد از این ضروری است تا صدمه شناسی ها و راهبرد عمیقی در نظر گرفته شود، چونکه هنوز با چالش های اساسی در بعضی موارد روبرو می باشیم.
او با اشاره به اینکه تدوین راهبردها و سیاست های این بخش در شروع برنامه هفتم توسعه به مثابه فرصتی است که باید غنیمت شمرده شود، اظهار داشت: در دو حوزه صنایع دستی و گردشگری هم باید تصدی دولت کم شود. اقدامات دولت باید تسهیلگر و کمک کننده باشد و بار اصلی بر روی بخش خصوصی قرار گیرد. امور باید به اتکای دو محور میراث فرهنگی و صنایع دستی دنبال و صورت گیرد. ظرفیتهای برجسته ای را در حوزه گردشگری داریم بر مبنای تحلیل روشن دو دهه قبل توریستهایی که به ایران می آیند گردشگران فرهنگی هستند.
معاون اول رئیس جمهور افرود: اگر توجه حداقلی به بخش توریسم نماییم سالانه ۱۰۰ هزار فرصت شغلی پایدار می توانیم داشته باشیم تکلیف مجلس کمتر از این تعداد است.
او اظهار داشت: ذهنیتی را برای ایران هراسی ایجاد کردند که حقیقت ندارد. اگر دو روز در ایران بمانند میهمان نوازی و امکانات و آرامش را ببینند مشتاق ایران می شوند و ذهنیتشان عوض می شود.
عارف بیان نمود: حقیقت اینست که در حوزه زیربناها مشکل جدی داریم در جاده ها یک استراحتگاه ها پیدا نمی گردد. این نکات در ۵۰ کیلومتری هم دیده می شود. آن وقت می خواهیم توریست هم بپذیریم؟ آغاز کار دولت با آغاز برنامه هم زمان شد. این اتفاق خوبی است. رویکرد ما اشتغالزایی است سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی برای من مهم می باشد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: یکی از اولویت های دیپلماسی در حوزه منطقه است شاید در بسیاری از جاها نتوانیم از این ابزار برای نزدیک شدن به کشورها استفاده نماییم ولی صنایع دستی یکی از افتخارات ایران است بسیاری از کشورها حداقل تا پیش از انقلاب ایران را با صنایع دستی می شناختند.
وی اضافه کرد: آثار ثبت جهانی روند خوبی گرفته باید در چهار سال آینده ۱۰ اثر دیگر اضافه شود. گزارشی از حفاری های غیرقانونی به ما می رسد عدم توجه به میراث فرهنگی عده ای را وسوسه می کند که حس کنجکاوی به حس اقتصادی تبدیل گردد و بعد هم می دانیم که چه اتفاقی می افتد. مطابق برنامه باید در هر سال ۹۵۰ اثر غیر منقول احیا و مرمت شود.
وی خطاب به صالحی امیری اظهار داشت: در حوزه حاکمیتی نمی شود تنها به کمک منابع دولتی کارها را پیش برد باید از بخش خصوصی هم کمک گرفت. انتظار بخش خصوصی از ما اینست که دولت مانع کار نشود اگر احکام یا تبصره هایی هست که مانع شده اند باید اصلاح گردد.



منبع:

1403/06/30
23:25:59
5.0 / 5
6
تگهای خبر: توریست , ثبت , زیارت , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
دوستان فقط سفر
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری