رییس جمهور سند ملی توسعه صنایع دستی کشور را ابلاغ کرد
فقط سفر: رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی «سند ملی توسعه صنایع دستی کشور» را برای اجرا به وزارتخانه های مرتبط ابلاغ نمود.
به گزارش گروه علمی ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس جمهور سند ملی توسعه صنایع دستی کشور مصوب جلسه ۹۰۳ در تاریخ ۶ شهریورماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی را به وزارتخانه های مربوطه ابلاغ نمود. این سند برمبنای مصوبه ۴۹۱ و ۴۹۵ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود.
متن کامل سند ملی توسعه صنایع دستی کشور به شرح زیر است:
مقدمه
صنایع دستی ایران، مجموعه ای از صنایع هنری و سنتی است که ضمن رعایت ضوابط شرعی و قانونی با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی شناسی در هر واحد آن، با بهره بردن از مواد اولیه قابل دسترس؛ تولید می شود. پروسه ساخت، پرداخت و تولید این هنر- صنعت های مبتنی بر حکمت، معنویت و عرفان، بصورت فردی یا گروهی، عمدتا با دست و با کمک ابزار خاص انجام می گیرد[۱]. محصولات صنایع دستی، اشیائی کاربردی- تزئینی هستند که از مواد اولیه در دسترس با قابلیت تولید گسترده و قابل عرضه در بازار تولید می شوند.
ایران؛ در بین کشورهای جهان؛ رتبه نخست را به لحاظ شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی دارا است. با این جایگاه، ظرفیت لازم برای کسب رتبه اول در صادرات صنایع دستی به خوبی برای کشور برقرار است. ضمناً؛ تحولات فناورانه، حقیقتی گریزناپذیر است که بر عموم حوزه ها و صنایع، همچون صنایع دستی اثرگذار خواهد بود. طراحی نظام سیاستی و راهبردهایی متناسب با این تحولات فناورانه خصوصاً در فناوری های هوش مصنوعی، زنجیره بلوک، متاورس و اینترنت اشیاء از بایسته های این سند است.
صنایع دستی ایران، باوجود برخورداری از خاصیت های منحصر به فرد همچون آثار معنوی و روحانی، تقویت هویت اسلامی ایرانی، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ایجاد قدرت نرم، ارتقای امنیت فرهنگی- اجتماعی و اشتغال آفرینی خانواده محور؛ از مسائل و مشکلات بسیاری رنج می برند و هنوز در متن ادبیات پیشرفت و آبادانی کشور قرار نگرفته اند.
سند حاضر، بمنظور سیاستگذاری صحیح برای رونق سرمایه گذاری جدی در صنایع دستی و هموارسازی ورود گسترده تولیدات هنرمندان ایرانی در بازارهای جهانی و در امتداد اقدام ملی ۱۵ راهبرد کلان ۹ سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، بند ۱۳ ماده ۴ سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند ۱۷ سیاست های کلی ابلاغی برنامه هفتم جمهوری اسلامی ایران و با هدف اجرائی سازی آنها؛ تهیه و تدوین شد.
بخش اول: مبانی، ارزش ها و اصول
صنایع دستی ایرانی - اسلامی، ابزار حفظ و بازنمایی فرهنگ بومی و اصالت فرهنگی
صنایع دستی ایرانی - اسلامی برخاسته از بینش و حکمت ایرانی اسلامی
صنایع دستی ایرانی - اسلامی، مؤثر در توانمندسازی زنان، تحکیم خانواده، بهبود معیشت خانوار و پیوند نسلی
صنایع دستی ایرانی - اسلامی، هویت بخش، عزت آفرین و مؤثر در رفع محرومیت ها
صنایع دستی ایرانی - اسلامی، ابزار ثروتآفرینی و توسعه اقتصاد هویت بنیاد
صنایع دستی ایرانی - اسلامی، ابزار سلیقه سازی و پاسخگویی به ذائقه مصرف کننده
صنایع دستی ایرانی - اسلامی، مستلزم رونق با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های مردم و بخش خصوصی
صنایع دستی ایران - اسلامی، ظرفیت کم نظیر برون گرایی، صادرات فرهنگی و ویژندسازی هویت ملی
بخش دوم: اهداف
هدف اصلی
۲-۱- حفظ، احیا، ارتقا و روزآمدسازی ارزشهای معنوی و مادی صنایع دستی در تراز سبک زندگی اصیل اسلامی - ایرانی
اهداف فرعی
۲-۱-۱- افزایش سهم صنایع دستی اصیل ایرانی - اسلامی از تولید ناخالص ملی
۲-۱-۲- توسعه بازارهای هدف صنایع دستی اصیل ایرانی - اسلامی در سطوح ملی و بین المللی
۲-۱-۳- گسترش مخاطبان و افزایش شاغلان و فعالان صنایع دستی اصیل ایرانی - اسلامی
۲-۱-۴- افزایش سرمایه گذاری در امتداد ارتقاء زنجیره ارزش صنایع دستی اصیل ایرانی - اسلامی
۲-۱-۵- توجه به تکنولوژی های جدید بر پایه میراث فرهنگی و تولید محصول اصیل و نوآورانه
۲-۱-۶- پشتیبانی از هنرمند، توانمندسازی صنعتگر و تشویق بازرگانان حوزه صنایع دستی اصیل ایرانی - اسلامی
۲-۱-۷- راهبری و اثرگذاری بر مکاتب هنری صنایع دستی جهانی
۲-۱-۸- نشان سازی صنایع دستی ایران در سطح جهانی به عنوان نماد سنتی و فرهنگی ایران
۲-۱-۹- حفظ و تقویت سرمایه نمادین صنایع دستی در عرصه های تمدنی
۲-۱-۱۰- شناسایی و پشتیبانی از راه اندازی و احیاء صنایع دستی در معرض فراموشی
بخش سوم: مسائل
۳-۱- عدم یکپارچگی فرابخشی در موضوع صنایع دستی و ضعف هماهنگی میان بخشی دستگاهها و نهادهای دولتی و غیردولتی و ضعف هماهنگی درون بخشی خصوصاً در عرصه گردشگری و میراث فرهنگی
۳-۲- فقدان ادبیات و نظریات پشتیبان حکمرانی در صنایع دستی و فعال نبودن مراکز پژوهشی و اندیشکده ای در این عرصه
۳-۳- ضعف در طراحی و بروزرسانی محصولات باتوجه به تغییر سبک زندگی و سلیقه بازار مصرف با تکیه بر حفظ اصالت و پیام هویتی
۳-۴- فقدان زیرساختهای حکمی- فلسفی مبنی بر دال های نمادین و نقوش برخاسته از بینش ایرانی - اسلامی
۳-۵- ضعف نظام جامع آموزشی و سیاست گذاری آموزشی تولید دانش و آموزش مهارت های در رابطه با صنایع دستی
۳-۶- فقدان شرکتهای بزرگ در زنجیره ارزش صنایع دستی
۳-۷- فقدان نظام ارزیابی کیفی و ارزش گذاری کمی صنایع دستی
۳-۸- فقدان نظام حقوقی متناسب با ظرفیتهای صنایع دستی خصوصاً در حوزه صادرات
۳-۹- فقدان نظام حمایتی و توانمندسازی همچون کم توجهی به منزلت اجتماعی چهره های برتر و پیشکسوتان صنایع دستی و فقدان نظام های تکریم منطقی و پایدار
۳-۱۰- حضور کمرنگ در حوزه های بین المللی و ضعف ارتباط با مجامع جهانی فعال در این حوزه
۳-۱۱- فقدان نظام آماری، رصد و آمایش منسجم تنوع صنایع دستی در کشور در راستای تقویت و توسعه آنها
۳-۱۲- ضعف راندمان در تولید، کیفیت تولید و دسترسی به مواد اولیه
۳-۱۳- فقدان رویکرد اقتصادی به ظرفیتهای صنایع دستی و ضعف ویژندسازی وتبلیغات
۳-۱۴- خلأ اطلس حاصل از آمایش سرزمینی ظرفیت های تولید کمی صنایع دستی بومی
۳-۱۵- سهم ناچیز صنایع دستی در سبد مصرف خانوار ایرانی (۰۳/۰ درصد از میانگین هزینه کرد هر خانوار در سال ۱۴۰۱)
۳-۱۶- بالا بودن قیمت محصولات صنایع دستی در رقابت با تولیدات خارجی و وجود محصولات تقلیدی و تقلبی با قیمتهای ناچیز
بخش چهارم: سیاست های کلان
۱-۴- ارتقای جایگاه صنایع دستی در نظام سیاسی و اداری کشور
۲-۴- بهره برداری از ظرفیتهای گردشگری و میراث فرهنگی
۳-۴- ترویج فرهنگ مصرف صنایع دستی
۴-۴- توسعه صنایع دستی رقابت پذیر
۵-۴- روزآمدسازی و اتصال به دانش و فناوریهای نوین
۶-۴- افزایش تولید داده، دانش و مهارت در صنایع دستی
۷-۴- مقررات گذاری با رویکرد حمایتی و مقررات زدایی خصوصاً با رویکرد تسهیل صادرات
۸-۴- جذب سرمایه در صنایع دستی
۹-۴- مردمی سازی و جلب مشارکت مردمی
۱۰-۴- تقویت شرکتها و نمانامهای فعال در عرصه صنایع دستی و پشتیبانی از ایجاد شرکت های بزرگ سهامی در چرخه تولید و زنجیره ارزش
۱۱-۴- حضور فعال در رویدادها و مجامع جهانی در رابطه با صنایع دستی
۱۲-۴- مستندسازی و ثبت ظرفیتهای ملموس و غیرملموس دانش بومی صنایع دستی
بخش پنجم: اقدامات
۱-۵- ارتقای جایگاه صنایع دستی در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۲-۵- توجه ویژه به صنایع دستی در سیاست ها و کارهای گردشگری و میراث فرهنگی
۳-۵- ذائقه سازی و تحریک تقاضا
۴-۵- کمک به تکمیل و ارتقای زنجیره ارزش صنایع دستی
۵-۵- پشتیبانی از تولید داده و اطلاعات در مورد صنایع دستی
۶-۵- بهره گیری از تکنولوژی های جدید، هوشمند و مجازی در توسعه و پیشرفت صنایع دستی
۷-۵- پشتیبانی از توسعه و ترویج صنایع دستی در نظام آموزشی رسمی و غیررسمی
۸-۵- تسهیل صادرات صنایع دستی و تنقیح قوانین با هدف تشویق بازرگانی
۹-۵- بازبینی در نظام مجوزدهی صنایع دستی
۱۰-۵- پشتیبانی از تشکیل سکوهای سرمایه گذاری جمعی در عرصه صنایع دستی و استفاده از ظرفیت سکوهای موجود
۱۱-۵- پشتیبانی از تشکیل شرکت های تخصصی مدیریت توسعه تجارت صنایع دستی
۱۲-۵- تقویت تشکل ها و نهادهای مردمی در حوزه تولید و سرمایه گذاری
۱۳-۵- پشتیبانی از ایجاد، حفظ و پایداری نمانام های صنایع دستی
۱۴-۵- توانمندسازی و پشتیبانی از فعالان صنایع دستی جهت شرکت در رویدادهای ملی و بین المللی
۱۵-۵- پشتیبانی از بازاریابی تخصصی در سطوح داخلی و بین المللی
۱۶-۵- پشتیبانی از ایجاد بازارهای مشترک صنایع دستی طبق پیمان های بین المللی
۱۷-۵- ثبت تاریخ شفاهی مهارت های بومی با تکیه بر پیوند هنر ایرانی با عرفان، فلسفه و اخلاق
بخش ششم: برنامه های اجرایی
۱-۶- یکپارچه سازی مقررات گذاری نهادهای دولتی در حوزه صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوسیله هیأت دولت
۲-۶- نقش آفرینی در هیأت دولت و شوراها و کمیسیون های مرتبط و تقویت همکاری با کمیسیون های مجلس توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۳-۶- استفاده از ظرفیت تأسیسات و مراکز گردشگری برای توسعه و ترویج صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۴-۶- سوق دادن اقامتگاه های گردشگری به استفاده از طراحی های داخلی مبتنی بر صنایع دستی بوسیله تدوین بخشنامه و بخشنامه های لازم
۵-۶- برگزاری و مشارکت در رویدادهای گردشگری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۶-۶- استفاده از ظرفیت میزهای گردشگری موضوعی و تخصصی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۷-۶- تنظیم نظام بودجه ای متوازن با سایر بخش ها و ارتقای ساختار معاونت صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۸-۶- پشتیبانی از تهیه و اجرای پیوست رسانه ای برای اجرائی سازی سند ملی توسعه صنایع دستی توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۹-۶- تهیه پیوست تخصصی- عملیاتی برای استفاده از ظرفیتهای ورزشی نظیر رویدادهای داخلی و جهانی برای معرفی و ترویج داخلی و جهانی صنایع دستی متنوع اصیل و بومی توسط وزارت ورزش و جوانان
۱۰-۶- پشتیبانی از توجه به صنایع دستی در خلق آثار هنری و تولید بازی های کامپیوتری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۱۱-۶- تهیه و تامین هدایا و بهره مندی چیدمان و ملزومات مورد مصرف و تزئینات داخلی دستگاه های دولتی مبتنی بر داشته های صنایع دستی
۱۲-۶- ارائه تسهیلات به مصرف کنندگان صنایع دستی، سازندگان و معماران که از تزئینات وابسته به معماری اصیل استفاده می نمایند، توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۱۳-۶- ارتباط با فعالان محیط زیست توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۱۴-۶- پشتیبانی از پژوهش های در رابطه با بازاریابی، طراحی و ویژندسازی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۱۵-۶- حمایت مالی و غیرمالی از طرح های فناورانه در امتداد کاهش قیمت تمام شده تولید و افزایش بهره وری در صنایع دستی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری
۱۶-۶- پشتیبانی از ارائه خدمات بسته بندی محصول و تهیه ابزار و تجهیزات تولید توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۱۷-۶- تقویت و توانمندسازی مراکز وزارت جهاد کشاورزی در مناطق روستایی و عشایری با هدف توسعه صنایع هنری سنتی
۱۸-۶- توانمندسازی جامعه روستایی و عشایری بمنظور ایفای نقش سفیران و همیاران صنایع دستی توسط وزارت جهاد کشاورزی
۱۹-۶- پشتیبانی از تشکیل و فعالیت تعاونی های تامین نیاز صنایع دستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۲۰-۶- پشتیبانی از تکمیل و بلوغ زیست بوم صنایع دستی با تکیه بر طراحی و ارائه نمونه اولیه محصول؛ متناسب با خاصیت های منطقه ای توسط ستاد فناوری های نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری
۲۱-۶- حمایت و تسهیل برگزاری جشنواره های تجربه محور و اعطای جوایز ملی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۲۲-۶- تدوین، تصویب و اجرای بخشنامه ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی، هنرهای سنتی و میراث داران تمدنی و پروسه ارزشیابی و صدور گواهینامه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۲۳-۶- پشتیبانی از تشکیل دادگاه ها و محاکم ویژه دعاوی مالکیت ادبی و هنری توسط وزارت دادگستری
۲۴-۶- استفاده از ظرفیت صندوق اعتباری هنر (با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف برای بسط پوشش بیمه ای و اختصاصی در صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۲۵-۶- اولویت دهی به تهیه کالاهای نفیس سرمایه ای از صنایع دستی برای دستگاه های اجرائی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور
۲۶-۶- پشتیبانی از ایجاد نهادهای تخصصی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۲۷-۶- ایجاد شناسه تعرفه های ترجیحی برای صنایع دستی با سایر کشورها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و طراحی و استقرار نظام رمزگذاری و اعطای نشان صنایع دستی به محصولات اصیل
۲۸-۶- پشتیبانی از ایجاد سیستم اطلاعات بازار و تأسیس رصدخانه و اتاق وضعیت صنایع دستی و ایجاد و به روزکردن خدمات اطلاعاتی بازار درباره ی دست یافته ها برای محصولات صنایع دستی، مواد اولیه و فناوری های مناسب توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۲۹-۶- تهیه بانک اطلاعات از نقوش، حِرَف و پیشکسوتان حوزه های مختلف هنرهای دینی و سنتی با همکاری فرهنگستان هنر توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۳۰-۶- پشتیبانی از ایده های نو برپایه اصالت و دانش سنتی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۳۱-۶- پشتیبانی از توسعه بازارهای مجازی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۳۲-۶- پشتیبانی از ایجاد سکوهای تجارت الکترونیک توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۳۳-۶- بهبود تولید و ارتقای خلاقیت و نوآوری در تولید صنایع دستی با استفاده از تکنولوژی های جدید (تولید صنایع دستی دیجیتال)، افزایش دقت و سرعت تولید، ایجاد طرح های دقیق و نمونه های اولیه با استفاده از طراحی های کامپیوتری، برش و حکاکی مواد با لیزر و... توسط وزارت صمت
۳۴-۶- توجه به تکنولوژی های جدید خصوصاً هوش مصنوعی و خلاقیت دانش بنیان در سرتاسر زنجیره ارزش صنعت خصوصاً طراحی و عرضه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۳۵-۶- ارتقای آموزش های ترکیبی و ارائه محصولات و منابع صنایع دستی به صنعتگران در سرتاسر جهان با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت گسترده و ایجاد فضاهای اشتراکی و برخط بمنظور به اشتراک گذاشتن ایده ها و تجربیات توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش
۳۶-۶- پشتیبانی از تشکیل شرکت های نوپدید و شتاب دهنده ها در کل زنجیره ارزش از طراحی تا فروش توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۳۷-۶- تمهید مقدمات لازم برای محاسبه حساب ملی صنایع دستی با همکاری دستگاه های مربوطه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۳۸-۶- پشتیبانی از تشکیل جنبش های ادبیات تخصصی و روایتگری و تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی با محوریت توسعه صنایع دستی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۳۹-۶- پشتیبانی از مطالعات تطبیقی و آینده پژوهانه، پایان نامه های دانشجویی و انتشار نشریات تخصصی در مورد صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۴۰-۶- تهیه و تبیین نظام نامه جامع آموزش صنایع دستی و بازبینی در رشته ها و سرفصل های آموزش صنایع دستی در دانشگاه ها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۴۱-۶- تشکیل خوشه های دانش بنیان در دانشگاه های دارای رشته هنرهای دستی و صنایع دستی با همکاری دانشجویان، فارغ التحصیلان، اساتید، بانکها و صنایع توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۴۲-۶- پشتیبانی از آموزش های مهارتی غیررسمی فنی و نرم در حوزه صنایع دستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه ای)
۴۳-۶- همکاری با حوزه های علمیه و پایگاه های پژوهشی علوم انسانی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۴۴-۶- شناسایی حِرَف و مشاغل در رابطه با صنایع دستی و اجرای چارچوب نظام صلاحیت حرفهای توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه ای)
۴۵-۶- تدوین برنامه های ترویجی و عملیاتی توسط سفرا و رایزنان فرهنگی، بمنظور بهبود عملکرد فعالان صنایع دستی در حوزه ویژندسازی و صادرات توسط وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
۴۶-۶- تسهیل روند افتتاح حساب خارجی در داخل کشور برای تولیدکنندگان صنایع دستی (دارای محصول با کیفیت) و مشتاق فروش مجازی کالا در سایت های فروش خارجی
۴۷-۶- حذف ممنوعیت صادرات تعدادی از صنایع دستی دارای بازار بزرگ اقتصادی در سطح منطقه و جهان
۴۸-۶- تسهیل ارسال محصولات صنایع دستی بوسیله پست به خارج از کشور توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی
۴۹-۶- تسهیل استانداردهای صادارت زیورآلات سنتی (نقره) توسط سازمان ملی استاندارد
۵۰-۶- توجه ویژه به اقتصاد صنایع دستی در بررسی های اقتصادی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی
۵۱-۶- حمایت ویژه از ارسال محصولات صنایع دستی جهت صادرات توسط وزارت راه و شهرسازی
۵۲-۶- بازبینی در مقررات و دستورالعمل های مجوزدهی تعاونی های صنایع دستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۵۳-۶- بازبینی در مقررات و دستورالعمل های مجوزدهی صنایع دستی با هدف بهبود و تسهیل کسب وکار صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۵۴-۶- استفاده از ظرفیت صندوق های پژوهشی و فناوری برای اعطای تسهیلات مالی و اعتباری به سکّوهای سرمایه گذاری جمعی در عرصه صنایع دستی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری
۵۵-۶- شناسایی و معرفی صاحبان شرکت های زنجیره ای با هدف جذب سرمایه توسط وزارت امور خارجه
۵۶-۶- فعال سازی شهرداری ها و دهیاری ها با همکاری سازمان توسعه اجتماعی و مشارکت های اقتصادی توسط وزارت کشور
۵۷-۶- فعال سازی استانداری ها و فرمانداری ها با تاکید بر مزیت های ملی و بومی و شهر و روستاهای جهانی
۵۸-۶- پشتیبانی از همکاری بلندمدت میان کسب و کارهای خرد و خانگی و شرکت های صادراتی (اعطای وام، واگذاری فضا، تشکیل شبکه های همکاری و... ) در عرصه صنایع دستی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت
۵۹-۶- توانمندسازی کسب وکارها برای حضور و فعالیت در شبکه های همکاری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۶۰-۶- استفاده از پتانسیل ثبت ملی و بین المللی برای ایجاد نمانام های تجاری در عرصه صنایع دستی توسط وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی و وزارت دادگستری
۶۱-۶- پشتیبانی از برگزاری دوره های آموزشی و تولید و نشر اطلاعات مربوط به بازارها و رویدادهای مهم و تعیین کننده بین المللی برای فعالان صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۶۲-۶- پشتیبانی از حضور فعالان صنایع دستی در رویدادهای ملی و بین المللی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۶۳-۶- پشتیبانی از برگزاری رویدادهای بین المللی در داخل کشور توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۶۴-۶- تسهیل توسعه بازار در عرصه بین الملل توسط وزارت امور خارجه
۶۵-۶- برگزاری نشست های تجاری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۶۶-۶- پشتیبانی از برگزاری هفته های صنایع دستی با کشورهای هدف توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
۶۷-۶- اعزام هیأت های تجاری تخصصی به بازارهای منطقه ای و جهانی و پذیرش آنها توسط وزارت امور خارجه
بخش هفتم: الزامات اجرایی
۱-۷- مسئولیت اجرائی سازی سند ملی توسعه صنایع دستی بر عهده کارگروه تخصصی این سند است که از این پس؛ «کارگروه ملی صنایع دستی» نامیده می شود. ریاست این کارگروه بر عهده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و نمایندگان تام الاختیار وزارت کشور، وزرات صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امورخارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، نماینده مجمع هنرمندان صنایع دستی کشور، نماینده اتاق اصناف، نماینده اتاق تجاری، نماینده اتاق تعاون و نمایندگانی از کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و ۳ نفر صاحب نظر مبانی حکمی، فرهنگی و تاریخی صنایع دستی به پیشنهاد با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضاء این کارگروه را می سازند. تصمیمات این کارگروه پس از ابلاغ برای همه دستگاه های ذیربط، الزام آور خواهد بود.
تبصره ۱- در صورت ضرورت نماینده سایر دستگاه های اجرائی به تناسب موضوع دعوت می شوند.
تبصره ۲- دبیر کارگروه ملی صنایع دستی؛ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
تبصره ۳- کارگروه موظف است، بمنظور اجرائی سازی این سند از سازوکارهای لازم برای بهره گیری بهینه از ظرفیت سرمایه گذاری و نقش آفرینی بخش های خصوصی و مردمی و مسئولیت اجتماعی شرکتها و بنگاه های بزرگ استفاده نماید.
۲-۷- کارگروه موظف است، با کمک سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و دستگاه های اجرایی؛ نگاشت نهادی برنامه های اجرائی سند را حداکثر تا ۳ ماه بعد از ابلاغ سند، تهیه و تکمیل و برای طرح در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نماید.
تبصره ۱- نگاشت نهادی برنامه های اجرائی بعد از تصویب به عنوان ضمائم سند به آن ملحق می شود.
تبصره ۲- دستگاه های اجرائی مکلف اند، اعتبارات مورد نیاز برای اجرای کارهای این مصوبه را پیش بینی و در زمان تدوین لوایح بودجه سنواتی؛ به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند.
۳-۷- کارگروه، مسئول پیگیری اجرا و نظارت بر حسن اجرای برنامه های اجرائی این سند و کارکردسنجی دستگاه های ذیربط و ارزیابی میزان اثربخشی برنامه های مذکور است.
تبصره- کارگروه؛ سالیانه گزارش اجرای برنامه های اجرائی و اثربخشی آنها را با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و سایر دستگاه های مسئول تهیه و به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می نماید.
۴-۷- کارگروه مسئول روزآمدسازی سند است و حداکثر هر پنج سال یک بار؛ سند را روزآمد نموده، برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می نماید.
این سند مشتمل بر یک مقدمه، ۷ بخش، ۱۲۳ زیر بخش و ۶ تبصره در جلسه ۹۰۳ تاریخ ۶ شهریورماه ۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازم الاجراء میباشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب