فرصتی كه در شوش می سوزانند!
فقط سفر: در آخرین جلسه ای كه پس از گذشت چند ماه از همه كشكمش های رخ داده برای ایجاد زیرگذر شوش در حریم جهانی شوش رخ داده بود، باز هم دراخرین جلسه، مشاور پیمانكار همان طرح زیرگذر را ارائه داد، اما میراث فرهنگی با ردِ آن، درخواست ارائه ی چند جایگزین دیگر را می كند.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، با طرح دولت دهم در خصوص "تعویض پل روگذر شوش – اندیمشك و تبدیل آن به زیرگذر"، اولین قدم ها برای تخریب پل روگذری كه ساخت اش در سال های گذشته لطمه هایی را به این بخش از محوطه ی باستانی كه هنوز باستان شناسان منطقه از آن گور به دست می آورند، در بهمن سال ۹۶ آغاز كردند، اتفاقی كه در ان زمان دوستداران و فعالان میراث فرهنگی، دوستداران میراث فرهنگی نسبت به آن آگهی دادند و حتی جامعه دیرینه شناسی ایران در نامه ای به وزیر وقت راه اعلام نمود: «ساخت یك «زیرگذر» در درون عرصه ی «مجموعه میراث جهانی شوش»، این شهر باستانی را در معرض لطمه جبران ناپذیری قرار داده است. «جامعه دیرینه شناسی ایران» از وزارت راه و شهرسازی می خواهد تعرض و تجاوز به حریم شهر باستانی شوش را متوقف نماید.»
حتی پس از آن مونسان - رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - با وارد شدن به این اتفاق از آخوندی وزیر وقت راه درخواست نمود تا طرح كمربندی شوش را جایگزین طرح زیرگذر جدید كند، اما حرف مدیریت شهری و مسئولان شوش همچنان و حتی تا این لحظه پس از گذشت حدود ۱۸ ماه از آغاز طرح، ایجاد زیر گذر یوده، تا هر طرح جایگزین دیگری.
باو جود همه این اتفاقات و درخواست ها و كشمكش هایی كه حتی بین نماینده شوش در مجلس و میراث فرهنگی و امام جمعه شوش به میان امده بود، باستان شناسان توانستند یك فصل دیگر به فصل های بررسی این محوطه كه در طول سال های گذشته انجام شده بود، به انتها برسانند و قرارها برای برگزاری جلساتی كه بتواند پیشنهادهای بهتری را از طرف پیمانكار پروژه به میراث فرهنگی عرضه نماید، گذاشته شد.
و سرانجام حدود ۱۰ روز گذشته از استاندار خوزستان گرفته تا مونسان – معاون رئیس جمهور – در جلسه ای درباره ی آخرین پیشنهادها در این زمینه صحبت كردند؛ جلسه ای كه بنظر می رسد مسئولان شهری شوش و پیمانكار زیر گذر، بیشتر به دنبال سوزاندن فرصت ها هستند تا بررسی طرح هایی كه می تواند هم جان مردم شوش را نجات دهد و هم از تاریخ شهرشان و به خصوص محوطه ی جهانی شده اش حفاظت كند! هر چند در همان زمان همه ی پل رو گذر به صورت كامل تخریب شد.
هر چند در همان زمان رسانه ای محلی به نقل از فرماندار شوش، درباره ی نتیجه ی آن جلسه اعلام نموده بود: «با حضور شریعتی استاندار خوزستان، نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، شهردار شوش، مونسان و طالبیان جلسه ای درباب روش اجرای پروژه زیر گذر ورودی شهر شوش انجام شد كه چهار پیشنهاد درباب روش اجرای زیر گذر و ساماندهی ورودی شهر شوش به متولیان میراث فرهنگی كشور داده شد كه مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور قول داد پس از كارهای كارشناسی با نظر مساعد مشكل ساماندهی ورودی شهر شوش حل خواهد شد.»
مشاور اداره كل راه و شهرسازی باید طرح های جایگزین بدهد
اما محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- بعد از گذشت این مدت زمان در گفت و گو با ایسنا می گوید: آن چه كه مسلم است باید به هر دو جهت یعنی هم این بخش از منطقه باستانی شوش و از طرف دیگر توجه به كشته شده هایی كه متاسفانه در این نقطه از شوش كشته می شوند، داشت.
او با تاكید بر این كه در این نشست نیز، مشاور همان پیشنهاد قبلی یعنی پروژه زیرگذر را آورده بود، افزود: به آنها اعلام كردیم باید طرح جدیدی بیاورید و مقرر است مشاور پروژه به جایگزین های دیگر فكر كند.
وی با اشاره به این كه طرح جایگزین كمربندی به دلیلهای مختلفی مانند هزینه های بالای آن هم اكنون از طرف مدیران شهری شوش رد شد، افزود: از طرف دیگر تملك بعضی از زمین های این منطقه كه در طرح كمربندی قرار می گیرند با مشكلاتی مواجه می باشد، بدین سبب مشاور اداره كل راه و شهرسازی باید نخست درباره ی جایگزین هایی كه می توانند مطرح شوند، كار كند و چند جایگزین به جلسه ی شورای فنی میراث فرهنگی ارائه كند.
طالبیان با تاكید بر این كه هنوز هیچ پیشنهادی به میراث فرهنگی ارائه نشده است، اظهار داشت: یكی از پیشنهادها این بود كه آیا یك میدان نمی تواند این كارآیی را داشته باشد؟ باید تمام این جایگزین ها را با نقاط مثبت و منفی و مشكلات موجود به میراث فرهنگی عرضه كنند، چون بحث های مختلفی انجام می شود كه قسمتی از نظر بحث های ترافیكی، فنی است.
منبع: فقط سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب