با نگاهی به مأموریت ایران برای احیای صنایع دستی قطر
لطفا فرصت جام جهانی را مانند اکسپو از دست ندهید!
به گزارش فقط سفر جام جهانی قطر؛ رویدادی مهم که حدودا چهار ماه به شروع آن باقی مانده و کم و بیش بازارهای فرهنگی و اقتصادی آن هم اکنون شکل گرفته اند. در این شرایط برخی کارشناسان مدام به این نکته اشاره می کنند که با نزدیک شدن به زمان فرا رسیدن این رویداد، باید از تجربه اکسپو دوبی درس گرفت و این دفعه با برنامه ریزی مناسب تری حرکت کرد.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، این روزها زمزمه های همکاری میان ایران و قطر برای احیای صنایع دستی این کشور شنیده می شود و این در حالی مطرح شده که نزدیک شدن به برگزاری جام جهانی قطر هم یک فرصت برای معرفی صنایع دستی کشور به حساب می آید.
جهت بررسی این مسأله که آیا ایران از ظرفیت مناسبی برای احیای صنایع دستی این قطر برخوردار است، این دفعه به گفتگو با حجت الله مرادخانی، کارشناس و پژوهشگر صنایع دستی پرداختیم.
کدام رشته ی از بین رفته ی صنایع دستی را توانسته ایم احیا کنیم؟
مرادخانی در ابتدا ضمن اشاره به اهمیت رویداد جام جهانی قطر اظهار داشت: «نکته ای که درمورد این ماجرا وجود دارد، این است که اولا چه برنامه ای قرار هست به قطر عرضه شود و این که این اقدام قرار هست به چه صورتی انجام شود؟ ایران قرار هست بر اساس کدام تجربه موفقی چنین کاری را انجام دهد؟»
او افزود: «مسأله ای که وجود دارد این است که اگر ایران از ظرفیت کافی برای احیای صنایع دستی قطر برخوردار است، یک گزارش ارائه نمایند که ما بدانیم. سوال من این است که ما کدام رشته ی از بین رفته ی صنایع دستی را توانسته ایم احیا کنیم؟ احیا نه به معنای موضع گیری های مدیریتی که حالا بخواهیم این تجربه را با دیگر کشورها در بین بگذاریم. این پرسشی است که من بعنوان مخاطب و فعال این حوزه مطرح می کنم.»
این پژوهشگر حوزه صنایع دستی افزود: «قطعا ماهیت این کار که به اشتراک درآید، اتفاق خوبی است و در دنیای امروز به اشتراک گذاشتن اتفاق خوبی است و باید با دیگر کشورها ارتباط داشته باشیم تا خودمان هم رشد نماییم. نه این که باور داشته باشیم ما بهترین هستیم و نمی خواهیم هیچ مشورت یا گفت وگویی را داشته باشیم.»
بیشتر بخوانید:
* ایران در قطر چه مأموریت ویژه ای دارد؟
مرادخانی ضمن اشاره به این نکته که رویداد اکسپو دوبی به راحتی از دست رفت، اظهار نمود: «مسأله دیگر این است که نباید فراموش نماییم ما رویداد بزرگ اکسپو دوبی را به راحتی از دست دادیم و حالا یک رویدادی با همان ابعاد یعنی بزرگ و جهانی به نام جام جهانی قطر داریم که اگر بتوانیم آگاهانه از این فرصت استفاده نماییم، بطور قطع گام رو به جلویی است که هم می توانیم از آن برای انتقال تجربیات مان استفاده نماییم و هم بتوانیم از آن بازار اقتصادی ـ فرهنگی ای که شکل می گیرد، به نفع خودمان و برای توسعه صنایع دستی در بازارهای جهانی استفاده نماییم.»
وی در ادامه به تمرکز بر روی یک رشته برای احیای صنایع دستی قطر تاکید کرد و اظهار داشت: «طبیعتا بنا بر محدودیت هایی که وجود دارد، ما احیانا باید از برخی رشته ها و محصولات صنایع دستی استفاده نماییم که هم اکنون ظرفیت تولید خوب دارند. یعنی به جهت اینکه در بازار قطر حاضر شویم، طبیعتا رشته های وابسته به چوب، فلز، سفال و... که قابلیت های خوبی برای تولید دارند و ما می توانیم تأمین نماییم، اولویت دارند. باید از رشته هایی که در بازارهای جهانی قابلیت دارند، استفاده نماییم.»
باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم
مرادخانی با نگاهی کارشناسانه، برنامه ریزی مناسب برای جام جهانی قطر را چنین توصیف کرد: «عمدتا برای حضور اثربخش در یک رویداد، باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم نه نگاه آرمان گرایانه ی مبتنی بر این که چه خواهد شد؟ اگر نگاه واقع بینانه داشته باشیم، انتخاب هایمان، برنامه هایمان و گامی که برمی داریم، مبتنی بر واقعیات است نه مبتنی بر اوهام.»
او افزود: «عمدتا درمورد اکسپو دوبی ادعاهای عجیب و غریبی عنوان شد که در نهایت سبب شد ما از آخر اول شویم. درمورد جام جهانی هم همین هست. باید بررسی نماییم که از چه قابلیت هایی باید استفاده نماییم تا بهترین بهره برداری را داشته باشیم. نگاه سلیقه ای و آرمان گرایانه را باید کنار بگذاریم و مبتنی بر حقیقت تحلیل، بررسی و انتخاب نماییم و از همه مهم تر واقع گرایانه اقدام و اجرا نماییم.»
این پژوهشگر حوزه صنایع دستی ضمن اشاره به این نکته که شناخت درستی از بازارهای بین المللی وجود ندارد، اظهار داشت: «عمدتا برای حضور در بازارهای بین المللی مشکلی که داریم این است که نمی شناسیم و چون نمی شناسیم و مطالعه ای صورت نگرفته، تصمیمات مان خیلی اشتباه است. وقتی می رویم مثلاً قوانین واردات و تجارت امارات، قطر و... را می خوانیم، متوجه تمایلات آنها می شویم و در نتیجه باید قوانین را بشناسیم. بازار، مارکت و سلیقه مخاطب را باید بشناسیم. عموما مشکلی که با آن مواجه هستیم، این است که اطلاعات موثقی در زمینه صادرات صنایع دستی و بازار صنایع دستی در داخل و خارج از کشور نداریم.»
مرادخانی در نهایت اظهار نمود: «اعداد و رقم هایی که مطرح می شوند، اغلب قابل اعتنا نیستند و چنین شرایطی هر برنامه ریزی ای که انجام دهیم امکان دارد موفق باشد و به همان اندازه هم با شکست رو به رو باشد. اگر که ما اطلاعاتمان نسبت به بازارها درست باشد، می توانیم پیشرفت خوبی داشته باشیم.»
احیای صنایع دستی قطر توسط ایران «مأموریت ویژه ای» است که این روزها از جانب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به معاونت صنایع دستی محول شده است. کارشناسان صنایع دستی نسبت به این مأموریت نگاه های متفاوتی دارند. برخی ضمن اشاره به این نکته که ایران باید در مقابل این کار خدماتی مواد اولیه دریافت نمایند، این اتفاق را مثبت قلمداد کرده اند. دسته دیگر اما باوجود این که ماهیت این کار را یک حرکت رو به جلو می دانند، اما معتقد هستند که سیاستگذاری در این حوزه باتوجه به مشکلاتی که در داخل وجود دارد، لزوما باید «فکر شده» باشد.
منبع: onlytravel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب