خسروپناه:

برنامه ریزی برای بروزرسانی سند تحول آموزش و پرورش شروع شده است

برنامه ریزی برای بروزرسانی سند تحول آموزش و پرورش شروع شده است

به گزارش فقط سفر، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تدوین نظریه تعلیم و تربیت اسلامی و نظام حکمرانی تعلیم و تربیت، بروزرسانی سند تحول و تقویت تعامل با فعالان مردمی از موضوعات مهم و قابل توجه است.


به گزارش گروه جامعه مهر حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای معاونان وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: تدوین نظریه تعلیم و تربیت اسلامی و نظام حکمرانی تعلیم و تربیت، بروزرسانی سند تحول آموزش وپرورش و تقویت تعامل با فعالان مردمی از موضوعات مهم و قابل توجه در نظام آموزش وپرورش کشور است. وی اظهار داشت: در این دوران، موقعیت بی نظیری برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، رفع مشکلات و حل مسائل آموزش وپرورش به وجود آمده است و تعاملات خوب میان شورا و وزارت آموزش وپرورش فرصتی تاریخی را فراهم نموده است تا این موضوعات با جدیّت، دقت و سرعت بررسی و حل شود. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مجموعه کارهای زمین مانده در آموزش وپرورش اشاره نمود و اضافه کرد: ضرورت تحول جدید در دانشگاه فرهنگیان، توسعه حوزه تربیت، ارتقای جایگاه مدیران مدارس و موضوع کتاب های درسی از مسائل مهم می باشد، البته تعدادی از کارها در اولویت است؛ حتما باید سراغ کارهای عملیاتی نتیجه بخش رفت اما اگر کارها پشتوانه نظری نداشته باشد کارها، خیلی علمی نخواهد بود. وی با تکیه بر این که در موضوع آموزش وپرورش دو خلأ نظری داریم، اظهار داشت: یکی از خلأها، نظریه تعلیم و تربیت اسلامی است و دوم، نظریه حکمرانی تعلیم و تربیت اسلامی است؛ بطور قطع هر دو این نظریه با محوریت منظومه فکری امامین انقلاب باید نوشته شود. حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار داشت: در نظریه تعلیم و تربیت، به مبانی، اصول، روش ها و اهداف پرداخته می شود اما در نظریه حکمرانی تعلیم و تربیت باید سیاست های تعلیم و تربیت، تنظیم گری تعلیم و تربیت، تصدی گری تعلیم و تربیت و دیگر موضوعات در حکمرانی تعلیم و تربیت اسلامی تدوین شود که تدوین این نظریه ها، باید توسط آموزش وپرورش و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد. حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تکیه بر این که بروزرسانی سند تحول آموزش وپرورش و سند نقشه جامع علمی خواسته مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: بروزرسانی سند نقشه جامع علمی کشور شروع شده و برنامه ریزی برای بروزرسانی سند تحول آموزش وپرورش شروع شده است؛ این بروزرسانی هم، بدون توجه به حکمرانی هرمی و باتوجه به مدل حکمرانی ولایی که شباهت هایی با مدل حکمرانی شبکه ای دارد به انجام می رسد، یعنی مشارکت حداکثری معلمان در تدوین سند تحول آموزش وپرورش و طبیعی است که هیأت های اندیشه ورز معلمی در کشور می توانند به این مساله کمک دهند. وی ادامه داد: در این بین نباید از عملیاتی سازی سند موجود هم غافل شویم و همزمان هم باید بروزرسانی سند تحول و هم عملیاتی کردن سند موجود صورت گیرد و باید بررسی شود که این سند چند درصدش اجرا شده یا اولویت اجرای سند باید از کجا شروع شود که این نیاز به برنامه ریزی دارد و در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز وظایف سایر دستگاهها در اجرای این سند و نحوه همکاری آنها بررسی شود. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تکیه بر مردمی سازی تعلیم و تربیت اظهار داشت: تقویت تعامل آموزش وپرورش و ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با فعالان مردمی در عرصه آموزش وپرورش از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، منظور از گروههای مردمی، در ابتدا خود معلمان هستند که در تدوین اسناد و جهت دهی به آنان کمک دهند، همین طور گروههای مردمی مشتاق موضوعات آموزش وپرورش و با عنوان جبهه مردمی انقلاب اسلامی و دیگر مراکز مشابه، همین طور جمع نخبگان دانش آموزی می توانند در این مساله مؤثر باشند که باید نظرات آنها هم شنیده شود و در تدوین سند مورد استفاده قرار گیرد. استاد خسروپناه با تکیه بر نقش کتاب های درسی در نظام آموزش وپرورش اظهار داشت: در مراکز آموزش عالی، مدرس و استاد نقش اول را دارند و کتاب درسی اهمیت اولیه ندارد اما در نظام آموزش و پرورش، کتاب، نقش اولیه را دارد و لازم است در کتاب های درسی نیز تحولی به وجود آید، به عنوان نمونه، باید در کتاب های علوم پایه شخصیت های ایرانی مؤثر در تولید علم، چه در دوران تمدن اسلامی و چه دانشمندان معاصر معرفی شوند.


منبع:

1402/08/01
08:03:29
5.0 / 5
755
تگهای خبر: آموزش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری