صنعت توریسم، اولویت سرمایه گذاری در مازندران

صنعت توریسم، اولویت سرمایه گذاری در مازندران

به گزارش فقط سفر، ساری: گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی و عاملی موثر در توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع انسانی شمرده می شود و مازندران به عنوان قطب این صنعت در کشور با سرمایه گذاری های انجام شده از طرف فعالان اقتصادی ضمن درآمدزایی و ایجاد کارآفرینی بسیار گسترده توانسته بصورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتقا و بهبود فاکتورهای اشتغالزایی این خطه از شمال اثر گذار باشد.


به گزارش ایرنا، گردشگری یکی از مهم ترین و پویاترین صنایع اقتصادی جهان به حساب می آید، که در خیلی از کشورها بعنوان موتور محرک توسعه اقتصادی و اشتغال زایی شناخته ی شود. رشد سریع این صنعت در دهه های اخیر تاثیرات گسترده ای بر تولید ناخالص داخلی، درآمد ارزی، ایجاد فرصت های شغلی و توسعهز یرساخت های محلی داشته است.
در ایران، استان مازندران به علت برخورداری از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، تنوع زیستی جاذبه های تاریخی و فرهنگی و نزدیکی به کلانشهر پایتخت کشور یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری کشور به حساب می آید، با این وجود ظرفیتهای بالا بهره برداری از ظرفیتهای گردشگری مازندران هنوز به صورت کامل محقق نشده و نیازمند برنامه ریزی جامع سرمایه گذاری و هدفمند است و در این خصوص شناخت مفهوم اقتصاد گردشگری، بررسی اهمیت آن وتحلیل مزایای سرمایه گذاری در این بخش می تواند به توسعه پایدار این صنعت در استان مازندران منجر شود.
اقتصاد گردشگری به مجموعه فعالیتهای اقتصادی و تجاری در رابطه با صنعت توریسم گفته می شود که شامل خدمات اقامتی، حمل و نقل، پذیرایی تفریحات، خرید و سایر خدمات پشتیبان است.
این مفهوم بر ارتباط مستقیم بین گردشگری ورشد اقتصادی تاکیددارد، بگونه ای که ورود گردشگران به یک منطقه، سبب افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات شده و در نتیجه درآمدزایی، اشتغال زایی و رونق کسب و کارهای محلی را به دنبال دارد اقتصاد گردشگری نه تنها بر عملکرد بخش خصوصی اثرگذار است، بلکه دولت ها نیز از راه درآمدهای مالیاتی، عوارض ورود گردشگران توسعه زیرساخت ها و بهبود شرایط سرمایه گذاری از آن بهره مند می شوند، در واقع گردشگری یکی از قسمتهایی است که می تواند اقتصاد یک منطقه را از وابستگی به منابع سنتی رها ساخته و بسمت یک مدل اقتصادی متنوع و پایدار سوق دهد.


در زمینه اهمیت اقتصاد گردشگری یکی از مهم ترین اثرات آن درآمد و تولید ناخالص داخلی است. ورود توریستهای داخلی و خارجی موجب افزایش هزینه کرد، در قسمت های مختلف اقامت، حمل و نقل، پذیرایی تفریحات، خرید سوغات می شود، که حاصل این امر مستقیماً به رشد اقتصادی استان منجر خواهد شد.
همچنین گردشگری بعنوان یکی از بزرگترین صنایع اشتغال زا در جهان فرصت های شغلی گوناگونی را در سطوح مختلف جامعه ایجاد می کند، از کارکنان واحدهای اقامتی و پذیرایی، سرگرمی و تفریحی، زمینی و آبی گرفته تا رانندگان و مؤسسات حمل و نقل، راهنمایان تور، لیدرهای محلی و بلدراه ها، هنرمندان صنایع دستی و تولید کنندگان محلی و سایر خدمات دهندگان چون مراکز عرضه سوخت، صاحبان حرفه های متعدد که بیشتر از ۷۰ نوع شغل با عنوان ذینفان این صنعت تلقی می گردند، همگی از مزایای رونق گردشگربهره مند می شوند.
در همین حال این مورد در استان مازندران که با چالش بیکاری مواجه می باشد می تواند بعنوان یک راهکار عملی برای کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت معیشت مردم مورد توجه جدی قرار گیرد.
برای توسعه صنعت توریسم بهبود زیرساخت ها از اهمیت بالایی برخوردار است، ازاین رو هر اعتباری که به دستگاه ها و نهادهای اجرایی استان در این حوزه، تخصیص داده شود، سود و فایده آن برای توسعه صنعت توریسم و رفاه حال گردشگران و نیز شهروندان خواهد بود.
بنابراین توسعه و نوسازی فرودگاه های ساری نوشهر و رامسر برای جذب و توسعه پروازهای داخلی و بخصوص بین المللی، راه اندازی، ارتقاو توسعه بزرگراه ها با امکانات مطلوب برای کاهش ترافیک و خطرات جاده ای، راه اندازی و توسعه قطارهای گردشگری برای عرضه تجربه ای متفاوت به گردشگران در زیباترین مسیر ریلی کشور که ازروایت ها و داستان های خاص و جذاب برخوردار می باشد و نیز سرمایه گذاری در سیستم حمل و نقل هوشمند، برای راهنمائی گردشگران همچون موارد توسعه ای در صنعت حمل و نقل و لجستیک مازندران خواهد بود.


دبیر و نایب رییس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران پژوهشگر حوزه توریست روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: با گسترش صنعت توریسم دولت و بخش خصوصی ملزم به بهبود زیرساخت ها در حوزه های حمل و نقل، جاده ها، فرودگاه ها، خدمات بهداشتی و درمانی، امنیتی و... می شوند. اساسا حاصل فرآیند این بهبودها نه فقط جهت گردشگران بلکه برای ساکنان محلی نیز مفید و سودمند خواهد بود و سبب افزایش سطح کیفیت زندگی در استان و منطقه خواهد شد.
مهران حسنی افزود: از بُعد فرهنگی نیز، گردشگری فرهنگی بکی از بخش های مهم اقتصاد گردشگری می باشد، که می تواند سبب حفظ و احیای فرهنگ بومی، صنایع دستی سنتت های بومی محلی شود.
وی تصریح کرد: گردشگران علاقه مند به تجربه های اصیل فرهنگی، تمایل زیادی دارند در فعالیتهایی مانند جشنواره های محلی، صنایع دستی، غذاهای بومی شرکت نمایند که این امر سبب تقویت هویت فرهنگی و افزایش درآمد ساکنان محلی می شود ودر این زمینه مازندران با غنا و پیشینه فرهنگی مراسم ها و آداب و رسوم متنوع، دارای قابلیت بسیار بالا ازجنبه، نوع فعالیتها در گردشگری فرهنگی است.
عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران اظهار داشت: با عنایت به اهمیت اقتصاد گردشگری در مازندران، این استان به علت دارا بودن دریا، جنگل، کوهستان، رودخانه چشمه ها و آبشارها می تواند، طیف وسیعی از فعالیتهای گردشگری را پوشش دهد و زمینه ایده آل برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم آورد.
وی توضیح داد که جاذبه های طبیعی، محور اصلی گردشگری در استان مازندران و دراین میان اولویت آن گردشگری ساحلی و دریایی است، که مورد تأکید سیاستهای کلان ابلاغی اقتصاد دریا محور از جانب مقام معظم رهبری و سیاستهای اجرایی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار مازندران نیز قرار دارد.
پژوهشگر حوزه توریست اظهار داشت که ماده ۸۳ قانون برنامه هفتم توسعه بخشی از مشوق های سرمایه گذاری را لحاظ کرده و نیازمند به آئین نامه های اجرایی می باشد.
وی سرمایه گذاری صنعت توریسم در مازندران را شامل ساخت اسکله های تفریحی گردشگری با کاربرد قایق سواری، جت اسکی ماهیگیری و پیاده روی، اسکله های تفریحی گردشگری با کاربرد ایجاد واحدهای اقامتی پذیرایی، کافی شاپ، مراکز خریدو اسکله های تفریحی به شکل کاربرد ترکیبی، اقامتگاه های لوکس ساحلی با معماری سازگار با طبیعت دریا و هتل های دریایی، ایستگاههای تفریحات دریایی، کلوپ های ورزش های حرفه ای آبی، راه اندازی پارک های آبی مدرن و مراکز تفریحی در حاشیه دریا و ساحل برشمرد.
به گفته این کارشناس حوزه گردشگری جنگلها و اکوتوریسم بعنوان دیگر جاذبه طبیعی، وجود جنگل های هیرکانی که بعنوان میراث طبیعی جهانی در یونسکو به ثبت رسیده و یکی از ارزشمندترین دارایی های طبیعی مازندران هستند، فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه می باشد که می تواند شامل توسعه اقامتگاه های بوم گردی و جاذبه های جنگلی برای گردشگران دوستدار و علاقه مند به طبیعت، ایجاد مراکز تفریحی، کمپینگ های جنگلی با امکانات مناسب، ساخت مسیرهای پیاده روی دردل جنگل، دوچرخه سواری، اسب سواری جنگل نوردی، راه اندازی با برنامه و هدفمند تورهای طبیعت گردی و مسئولانه و حیات وحش گردی با حفظ اصول محیط زیست دانست.


همخوانی طبیعت مازندران با گردشگری ماجراجویانه

وی بخش دیگر، از جاذبه های طبیعی مازندران برای سرمایه گذاری در قسمت کوهستان ها و گردشگری ماجراجویانه با وجود سلسله جبال البرز که مازندران را احاطه و در بر گرفته است برشمرد و اامه داد: همین فضاهای موجود پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری ورزشی و ماجراجویانه در این استان را رقم می زند که برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در این بخش میتوان با تشکیل ییست های اسکی استاندارد، در ارتفاعات مناطقی مانند بلده، کیاسر، سوادکوه، هزار جریب بهشهر اقدام نمود.
پژوهشگر حوزه توریست عنوان کرد: برنامه ریزی برای توسعه مسیرهای کوهنوردی، سنگ نوردی و غارنوردی در کوهستان های مازندران می تواند در این حوزه موثر باشد و هم اکنون نیز گروههای حرفه ای و آماتور در مناطقی از استان بدون برنامه ریزی و امکانات و تسهیلات به شکل خودجوش و سلیقه ای اجرا می شود که نیازمند به ساماندهی و معرفی مناطق مستعد برای سرمایه گذاری توسط کسانیکه به این نوعو جنس از سرمایه گذاری علاقمند و مشتاق می باشند خواهد بود.
حسنی افزود: از دیگر ظرفیت ها در این عرصه، اشخاصی که ذائقه خاص در اجرای ورزش های هیجانی همانندپاراگلایدر، بانجی جامپینگ و زیپ لاین و سایر موارد در حوزه ورزش های هیجانی هستند و سرمایه گذاری در ایجاد مراکز آموزشی باامکانات موردنیاز این نوع از فعالیتها با هدف، ایجاد تنوع در محصولات سرمایه گذاری گردشگری و پاسخگویی به علایق خاص است، که هم دارای طرفداران جدی و قابل توجه است و هم فضاهای مناسبی برای اجرای این طرح ها دراستان وجوددارد، که عملیاتی شدن آن نیازمند به همگرایی، تسهیلگری وحمایت دستگاههای متولی در اجرای آنها است.


فرصت های گردشگری طبیعی

وی به آبشارهای طبیعی در دل جنگل های هیرکانی، چشمه آبگرم معدنی، بخصوص در منطقه گردشگری لاریجان آمل بعنوان دیگر داشته های طبیعی گردشگری استان مازندران اشاره و خاطرنشان کرد: ساماندهی و راه اندازی مجتمع های آب درمانی مدرن با خدمات پزشکی و اسپا، ایجاد اقامتگاه های سلامت محور و توسعه مراکز ماساژ درمانی در نزدیکی چشمه های آب گرم معدنی همچون این موارد خواهد بود.
این کارشناس حوزه گردشگری توضیح داد: ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی فرصتی برای گردشگری میراثی است، مازندران از نظر فرهنگ و تاریخ همچون غنی ترین استان های، ایران به حساب می آید و ظرفیتهای مهم این حوزه خانه های تاریخی است، که می توانند به موزه، گالری، اقامتگاه های سنتی و بوتیک هتل، سفره خانه های سنتی تبدیل شوند.
وی اظهار داشت: همچنین، بازارهای محلی و صنایع دستی که زمینه مناسبی برای جذب سرمایه در توسعه گردشگری خرید برخوردار می باشند، جشنواره های فرهنگی که قابلیت برندسازی در سطح ملی و بین المللی را دارند، و نیز موسیقی و هنر بومی محلی، که می تواند از راه ایجاد مراکز اجرای موسیقی و نمایش های سنتی رونق پیدا کند.
حسنی دیگر محور، برای معرفی ایجاد سرمایه گذاری که با طبیعت مازندران کاملا همخوانی دارد و اثرات مثبت آن در واقع از مأموریت ها و رسالت های اصلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نمادی از هریک از عناوین فوق است، بوم گردی و گردشگری روستایی با محوریت توسعه پایدار برشمرد.
وی افزود: مازندران دارای روستاهایی است که می توانند مقصد بوم گردانان و توریستهای داخلی و خارجی شوند با اینکه تعداد معدودی از این روستاها فعال می باشند، ولی قابلیت های به مراتب، بیشتری از ظرفیت فعلی دراستان وجود دارد و علاقمندی و همت دهیاران برای جذب وحمایت ازسرمایه گذاری در این بخش نقش کلیدی دارند.


هزار و ۳۰۰ بقعه امامزاده؛ کانون گردشگری معنوی مازندران

عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران توسعه خانه های بوم گردی با اِلمان های میراثی، صنایع دستی و گردشگری بخصوص برپایه معماری سنتی وبومی مازندرانی، عرضه تجربه های گردشگری کشاورزی مانند زندگی در مزارع، چیدن مرکبات، برنج کاری و انواع محصولات متنوع کشاورزی در فصول مختلف، که برپایه مطالعات قریب به ۱۰۰نوع فعالیت گردشگری مرتبط بااین حوزه استخراج شده است، با حمایت و همکاری دستگاه ذیربط، درحوزه کشاورزی، راه اندازی بازارهای محلی برای فروش محصولات بومی و ارگانیک و صنایع دستی، برنامه ریزی و اجرای تورهای گردشگری عشایری، برای تجربه سبک زندگی سنتی عشایری همچون موارد در حوزه گردشگری روستایی نام برد.
وی ضمن اشاره به وجود بیشتر از هزار و ۳۰۰ بقعه امامزاده در مازندران آنرا بستری مناسب برای عرضه قالب گردشگری زیارتی دانست و عنوان کرد: برای سرمایه گذاری در این بخش می توان، به ایجاد زائرسراها با امکانات مناسب، توسعه مراکز فرهنگی و قرآنی بخصوص در اطراف اماکن مذهبی، توسعه تورهای گردشگری مذهبی با رویکرد معرفی تاریخ فرهنگ دینی استان اشاره نمود.


توسعه صنعت توریسم در مازندران لنگ چالش ها

در این ارتباط سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران به چالش های زیرساختی و لجستیکی ضعف در حمل و نقل و دسترسی به مقاصد گردشگری بعنوان پاره ای از دست اندازهای حوزه سرمایه گذاری صنعت توریسم نام برد.
رضا گنجی افزود: جاده های مازندران، بخصوص در فصل های پُر توریست و ایام اوج سفر و مناسبت های خاص تعطیلاتی، گرفتار ترافیک سنگین و فرسودگی هستند و سبب نارضایتی گردشگران و کاهش تمایل برای سفر به این استان می شوند.
وی اضافه کرد: حمل و نقل ریلی مازندران، نیز محدود است و قطارهای مسافری مسیر کمی را پوشش می دهند در حالیکه یک سیستم قطار گردشگری مدرن می تواند تجربه ای منحصر به فرد برای گردشگران به وجود بیاورد، فرودگاه های مازندران از کمبود پروازهای داخلی و خارجی و گاهی تجهیزات وامکانات موردنیازر نج می برند، که یکی از موانع اصلی در جذب توریستهای خارجی و مسافران از مناطق دورتر کشور است.
به گفته این مقام ارشد حوزه گردشگری مازندران از دیگر چالش ها در این بخش کمبود هتل های استاندارد و اقامتگاه های باکیفیت است بگونه ای که کمبود هتل های چهار و پنج ستاره با استانداردهای مناسب می تواند، مانع جذب توریستهای خارجی و بعضاً داخلی شود.
وی افزود: در حوزه اقامتگاه های بوم گردی هم که در بعضی از مناطق استان بوجود آمده بعضی از آنها با انحراف از رسالت و وظایف ایجادی خدمات مناسبی را رائه نمی دهند و همینطور یکی از مباحثی که دراین برهه از زمان، بعنوان یک معضل در محافل مختلف رسمی و غیر رسمی از آن ذکر می شود، ویلاسازی گسترده توسط افراد غیربوومی، موجب افزایش قیمت زمین و کاهش سرمایه گذاری در مراکز اقامتی سازمان یافته و قانونی شده است و در سواحل مازندران نیز امکانات تفریحی و خدماتی مناسبی وجود ندارد و در مناطق جنگلی و کوهستانی کمبود یا فقدان امکانات رفاهی و ایمنی محسوس است.


علاوه بر موارد ذکر شده به نظر می آید نبود استراتژی جامع برای توسعه گردشگری سبب شده این استان با ظرفیت، بدون برنامه ریزی کلان و هماهنگ پیش رود و فقدان یک برند مشخص گردشگری سبب شده که این استان نتواند به صورت موثر در بازارهای بین المللی گردشگری رقابت کند.
ناهماهنگی بین دستگاه ها و نهادهای اجرایی دررفتار با سرمایه گذاران، بورکراسی پیچیده اداری و طولانی بودن روند صدور مجوزهای گردشگری بعضاً سرمایه گذاران را دلسرد می کند. در حالیکه بر مبنای سند استراتژیک توسعه گردشگری مصوب هیات وزیران به علت فرابخشی بودن این صنعت ۲۳ دستگاه و نهاد با رویکرد تسهیلگری و حمایت ازصنعت گردشگری وسرمایه گذاری دراین حوزه دارای احکام تکلیفی هستند.
صنعت گردشگری با صنعت بازاریابی و تبلیغات عجین شده است و فقدان اعتبار مناسب در این بخش، مازندران را فاقد تبلیغات گسترده حرفه ای در سطح ملی و بین المللی برای جذب گردشگران کرده که عدم حضور در نمایشگاه های بین المللی گردشگری در کشورهای هدف، عدم استفاده موثر از ابزارهای دیجیتال و شبکه های اجتماعی سبب کاهش سهم این استان از بازار گردشگری داخلی و خارجی خواهد شد.
در نهایت سرمایه گذاری در گردشگری مازندران نیازمند یک رویکرد جامع و چند بُعدی است که شامل بهبود زیرساخت ها، کاهش فرآیند اداری، عرضه مشوق های اقتصادی، تقویت برندینگ و تبلیغات توسعه منابع انسانی و ایجاد امنیت سرمایه گذاری است. و با اجرای این اقدامات مازندران می تواند سهم بیشتری از اقتصاد گردشگری کشور را به خود اختصاص دهد.



منبع:

1403/12/10
11:40:51
5.0 / 5
30
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , برند , بوم گردی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری
فقط سفر، دروازه ای به طرف تجربه های جدید.