مدیرعامل صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی:

میراث فرهنگی باید بافت های تاریخی با مالکیت شخصی را احیا کند

میراث فرهنگی باید بافت های تاریخی با مالکیت شخصی را احیا کند

به گزارش فقط سفر، مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی اظهار داشت: میراث فرهنگی باید از احیای صرف بناهای دولتی عبور کند و سراغ بافت های تاریخی دارای مالکیت شخصی برود.


به گزارش فقط سفر به نقل از خبرگزاری ایرنا، شهاب طلایی شکری روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در اولین گردهمایی معماری و شهرسازی خاکی و نقش آن در توسعه پایدار معماری معاصر ایران اضافه کرد: قانون حفظ آثار ملی که در سال ۱۳۰۹ تصویب شده است از نخستین قوانین مصوب برای حفظ میراث فرهنگی در کشور ما بوده است.
وی عنوان کرد: در زمانیکه خیلی از کشورها فهمی از میراث فرهنگی نداشتند، در مجلس شورای ملی ما این قانون تصویب گردید و هنوز پس از ۱۰۰ سال این قانون درحال اجراست. در گذشته، پیش از ثبت آثار تاریخی به این مورد فکر می کردند که بعد از ثبت چه کارهایی برای حفظ بنا صورت گیرد. حفظ بنا را محدود به نگاه تک بعدیِ ثبت نمی دانستند و به مراحل بعد از این ثبت هم فکر می کردند.
طلایی اضافه کرد: در گذشته شاهد بودیم که طی پنجاه سال، صد بنا به ثبت رسید، اما از سال پنجاه و هفت تا امروز بیشتر از چند هزار بنا ثبت شده است.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی خاطرنشان کرد: مساله امروز ما اینست که ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی هستند و نگاهِ غالبِ کسانیکه با آن درگیر هستند اینست که بافت تاریخی، نه فرصت بلکه تهدید است. یکی از علل این نگاه آن است که ما حکمرانی میراث را فقط محدود به ثبت دانسته ایم.
وی ضمن اشاره به نقش قوانین در حکمرانی میراث فرهنگی اظهار داشت: ما در بسیاری از موضوعات کشور گرفتار تورم قانون هستیم، در حوزه میراث فرهنگی هم با ضعف قوانین مواجه هستیم و بخش کمی از ذی نفعان این حوزه از حوزه کاری خود آگاه هستند و مسئولیت خویش را انجام می دهند.
طلایی تصریح کرد: یکی از موضوعات ما در صندوق اینست که تابحال درگیر برخی از تک بناهای تاریخی دولتی بوده ایم. ما بیشتر از ۱۰ هزار بنا داریم که مالک خصوصی دارند و امروز باید برای احیا و مرمت بناهای دارای مالکیت خصوصی قانونگذاری نماییم. با قانونگذاری در این حوزه می توانیم کمک نماییم که مردم که حافظِ شهر هستند، خودشان بنا را احیا کنند.
وی اضافه کرد: بافت تاریخی شهر گرگان، هشتاد سال پیش ثبت شده است و جزو نخستین بافت های ثبت شده کشور است. میراث فرهنگی باید از احیای صرف بناهای دولتی، عبور کند و سراغ بافت های تاریخی دارای مالکیت شخصی برود.
طلایی افزود: مساله ما، حکمرانی میراث در آینده است و امروز شاهدیم که شهردارهای بسیاری از شهر های کوچک اما دارای قدمت، با قوانین میراث آشنا نیستند. در سطح کلان هم ما باید بین ارزش های تاریخی و میراثی، ارزش های اجتماعی و ارزش های اقتصادی بناهای تاریخی تعادل ایجاد نماییم.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا عنوان کرد: باید به مراحل پس از ثبت هم فکر نماییم و باور من اینست که اگر منتظر بمانیم که دستگاه دیگر، میراث فرهنگی را در اولویت بگذارند، هیچگاه این اتفاق نخواهد افتاد. ما در دولت چهاردهم، تمرکز خویش را بر احیای بناهای تاریخی خصوصی گذاشته ایم.
وی خاطرنشان کرد: ما امروز به جای احیای تک بنا، به سمت احیای بافت می رویم و نمونه آنرا در چارچوب یک طرح ملی و به شکل آزمایشی از یک شهر شروع می نماییم.
طلایی اظهار داشت: نقش آینده صندوق اینست که علاوه بر احیا، در برگزاری رویدادهای ترویجی مشابه این گردهمایی مشارکت کرده و زمینه فرهنگی لازم را برای حفظ و احیای بناهای تاریخی فراهم آورد، ما این آمادگی را داریم که یک بنا را در بافت تاریخی یزد در اختیار این نوع رویدادها و فعالیتها قرار دهیم.
گردهمایی اولین معماری و شهرسازی خاکی و نقش آن در توسعه پایدار معماری معاصر ایران ۲۴ و ۲۵ مهر ۱۴۰۳ از ساعت ۸ تا ۱۶ در موزه ملی برگزار می گردد.
در حاشیه این گردهمایی، تصاویر تاریخی جرج استیونس در چارچوب نمایشگاه عرضه می شود.
از مهم ترین سخنرانان و استادان این گردهمایی میتوان به آلوندو آسامو لازار مدیر مرکز میراث جهانی یونسکو، ماددالنا اکنزا رئیس کمیته ی علمی بین المللی معماری خاکی ایکوموس جهانی، رسول وطن دوست، محمد منصور فلامکی، سید محمد بهشتی، مهدی مجابی، فرامرز پارسی و اسکندر مختاری اشاره نمود.



1403/07/25
09:22:08
5.0 / 5
42
تگهای خبر: آزمایش , ثبت , دستگاه , شهر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری