ایران برای جذب هر خارجی چقدر خرج می كند؟

ایران برای جذب هر خارجی چقدر خرج می كند؟

فقط سفر: ایران برای جذب هر توریست خارجی حدود «یك سِنت» خرج می كند. درحالی كه سرانه این بودجه در كشورهای دیگر از یك تا 46 دلار است.


به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، بعد از سال ها مسكوت ماندن رقم بودجه تبلیغات و بازاریابی گردشگری ایران و اشاره های مختصر و كلی مسؤولان به بودجه ای كه گاه عدد آن به صفر نزدیك بود، سرانجام علی اصغر مونسان به مبلغ پایین این بودجه واكنشی اعتراضی نشان داد و اظهار داشت كه «در خیلی از كشورها به ازای هر توریست ۱.۷ الی ۲.۲ دلار برای تبلیغات گردشگری هزینه می شود، اما متأسفانه در ایران هزینه این تبلیغات به چند سِنت هم نمی رسد.»
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بودجه دولتی ایران برای بازاریابی، تبلیغات و اطلاع رسانی گردشگری هیچ اشاره مستقیمی نداشت، اما محمدابراهیم لاریجانی مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری به ایسنا اظهار داشت: بودجه مصوب بازایابی و تبلیغات گردشگری ایران در سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیون تومان بوده است كه با این حساب، معادل ارزی سرانه بودجه جذب هر توریست خارجی حدود ۳۰ سنت می شود، حالا اگر بودجه تخصیص یافته و یا مبلغ واقعی كه با این عنوان به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده شده است را در نظر بگیریم، سرانه این بودجه به «یك سنت» می رسد.
اگر رقم بودجه كلی كه مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام نموده است، با ارز دولتی (كه در سال ۹۷ به مبلغ ۴، ۲۰۰ تومان اعلام شد) محاسبه شود، بودجه تبلیغات و بازاریابی ایران در سال ۹۷ حدود ۳۵۰۰ دلار می شود و اگر نرخ محاسبه آن ارز نیمایی باشد، رقم این بودجه به حدود ۷ هزار دلار می رسد. این درحالی است كه گزارش «مقایسه بودجه دولتی كشورها در زمینه بازاریابی گردشگری» كه سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۰ آنرا منتشر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آن استناد كرده، بودجه دولتی تبلیغات و بازاریابی كشورها را از ۲ میلیون تا ۱۵۱ میلیون دلار اعلام نموده است.
گزارش سازمان جهانی جهانگردی كه پایه مستندات و محاسبات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد، ۹ سال پیش تهیه شده كه با عنایت به رشد سریع گردشگری در بعضی قاره ها مثل آسیا و جهش رتبه ای كشورهایی چون مكزیك، ژاپن، تركیه، مصر، ویتنام و گرجستان این ارقام و سرانه بودجه های تبلیغاتی حتما با تغییراتی همراه شده است.
مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری به ایسنا اظهار داشت: سازمان جهانی جهانگردی در آن گزارش كشورها را بر طبق تعداد توریست و بودجه ای كه صرف تبلیغات و بازاریابی شده به سه دسته «پیشرو»، «موفق و نوظهور گردشگری» و «خواهان موفقیت» تقسیم كرده است؛ گروه نخست كشورهایی مثل فرانسه، اسپانیا، آلمان، انگلیس و اتریش یا همان Top Ten هستند كه تعداد گردشگران شان متجاوز از ۳۰ تا ۸۰ میلیون نفر بوده و به ازای جذب هر توریست بین یك تا دو دلار هزینه می كنند. بودجه دولتی تبلیغات این كشورها در سال ۲۰۱۰ از ۴۰ میلیون تا ۹۷ میلیون دلار بوده است.
او به دسته دوم یا كشورهای موفق و نوظهور گردشگری كه در یك دهه اخیر، رشد گردشگری آنها سریع بوده است، اشاره نمود و درباره وضعیت بودجه تبلیغات و بازاریابی آنها در سال ۲۰۱۰، توضیح داد: سرانه بودجه جذب هر توریست خارجی در كشورهایی چون استرالیا، آفریقای جنوبی، برزیل، مكزیك، كره جنوبی و مالزی بین ۴ تا ۱۰ دلار بوده است. كل بودجه دولتی بخش تبلیغات در این كشورها از ۴۰ میلیون تا ۱۵۱ میلیون دلار بوده است.
لاریجانی اضافه كرد: كشورهای خواستار موفقیت مثل قبرس، باهاما، مالت، نیوزیلند و سریلانكا نیز از ۱۰ تا ۴۶ دلار برای جذب هر توریست هزینه می كنند كه بودجه كلی آنها از ۵ میلیون تا ۱۱۲ میلیون دلار بوده است.
مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری به دسته چهارم با عنوان «مقصدهای خاورمیانه» كه شامل كشورهای اردن و یمن می شود و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آنرا به دسته بندی سازمان جهانی جهانگردی افزوده است، اشاره نمود و اظهار داشت: سرانه بودجه این كشورها برای جذب هر توریست ۴ تا ۵ دلار بوده كه بودجه كلی آنها در بخش بازاریابی و تبلیغات از ۲ میلیون تا ۱۵ میلیون دلار بوده است.
لاریجانی اظهار نمود: گزارش مقایسه بودجه دولتی تبلیغات و بازاریابی كشورها در اختیار آقای مونسان قرار داده شد كه بر همین مبنا وضعیت بودجه تبلیغات ایران را نامناسب ارزیابی كردند و نسبت به آن معترض شدند. نسخه ای از این گزارش به خواست رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رئیس جمهور نیز فرستاده شده است.
دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۹۶ نیز گزارشی را به منظور متقاعد كردن مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش رقم بودجه بازاریابی و تبلیغات تهیه كرد كه در قسمتی از آن آمده است: «نظر به این كه پایین ترین هزینه سرانه بازاریابی و تبلیغات بین المللی گردشگری در بین كشورهای خواستار موفقیت ۸ دلار و بالاترین آن ۴۰ دلار برای هر توریست ورودی است، با در نظر داشتن شرایط اقتصادی كشور، در گام نخست رقم ۱۳ دلار بعنوان معیار عمل برای هزینه سرانه بازاریابی و تبلیغات بین المللی گردشگری ایران در نظر گرفته شده كه با فرض هدف گذاری جذب ۶.۵ میلیون توریست خارجی در سال ۱۳۹۷ لازم است حداقل مبلغی در حدود ۸۴.۵ میلیون دلار بودجه به این امر اختصاص داده شود.»
دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن گزارش اعلام نموده است كه طبق «بودجه مصوب» این سازمان در سال ۹۶، سرانه جذب هر توریست خارجی رقمی در حدود ۴۰ سنت بود. با این وجود بنظر می رسد دستگاه های تصمیم گیرنده درباره لزوم افزایش بودجه تبلیغات متقاعد نشده اند، آن چنان كه گزارش دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز مؤید این است كه با وجود تعداد توریستهای خارجی كه علی اصغر مونسان جمعیت آنها در سال ۹۷ حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام نموده اما كل بودجه تبلیغات در آن سال، ۳۰ میلیون تومان (حدود ۳۵۰۰ دلار)، سرانه بودجه جذب هر توریست خارجی طبق بودجه مصوب، ۳۰ سنت و مطابق بودجه تخصیص یافته، یك سنت بوده است.
بودجه تبلیغات و بازاریابی در حالی مورد غفلت واقع شده كه رسانه های خارجی با خروج آمریكا از برجام و ایجاد تنش در آب های خلیج فارس، به چهار سال پیش و دوران قبل از توافق هسته ای ۱ + ۵ عقب گرد داشته و وحشت آغاز جنگ در ایران را به راه انداخته اند.




منبع:

1398/04/02
14:04:21
5.0 / 5
4372
تگهای خبر: تبلیغات , توریست , دستگاه , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
فقط سفر

onlytravel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فقط سفر محفوظ است

فقط سفر

سفر و گردشگری