جزییات سرقت پل در یکی از بزرگراه های پایتخت
فقط سفر: تجهیزات پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد توسط سارقان ربوده شد، اتفاقی عجیب و نادر! هرچند شهرداری تهران در عرض بیست روز باردیگر پل را برای تردد خودرو ها آماده کرد؛ اما نحوه این سرقت همچنان جای سوال دارد.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، چند روز قبل کارگران شهرداری منطقه ۲۲ متوجه افتادن ورق های سنگین پل تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه ورد آورد می شوند که در بررسی از پل متوجه می شوند در قسمت هایی از پل سواره رو، نه خبری از پیچ و اتصالات است و نه ورق های فلزی مورد نیاز برای ایمن سازی پل تقاطع بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد! بلافاصله مبحث را به مقامات بالاتر اطلاع داده و با حضور عوامل فنی منطقه در محل پرده از راز سرقتی بزرگ برداشته می شود.
بررسی های اولیه نشان داد که در اتاقک زیر پل که به منظور بررسی وضعیت و پایش پل ها تعبیه می شود، با استفاده از دستگاه برش باز شده و سارق یا سارقان با وارد شدن به این اتاقک آغاز به باز کردن اتصالات کردند و چنان سرقتی رخ داده بود که هر لحظه امکان ریزش پل وجود داشت بنابراین تردد خودرو های سواره از این پل ممنوع گردید و کارشناسان کار خویش را برای ایمن سازی این پل انجام دادند.
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در تذکری در صحن علنی شورا، مبحث را علنی کرده و می گوید: سرقت عجیبی در راه بزرگراه شهید همدانی رخ داده؛ چونکه در این سرقت ورق های فولادی و سنگین وزنی با برنامه ریزی و حساب شده سرقت شده بگونه ای که عملا تردد را غیر قابل ممکن کرده است. این در حالیست که این سرقت احتیاج به خودرو، کارگروهی و ابزار و لوازم یا باز کردن ۱۰۰ها پیچ فولادی بزرگ و کار طولانی مدت داشته است.
امانی ادامه می دهد: خدا می داند اگر دیرتر آگاه می شدند چه فاجعه ای رخ می داد. سرقتی که یک بزرگراه را بیشتر از یک ماه مسدود و تردد شرق به غرب را متوقف کرده است! این سرقت، سرقت یک خودرو یا یک مغازه و تابلو نیست، هشداری جدی به مسئولان شهری و انتظامی و عریان کردن خلاهای ایمنی و امنیتی شهر است. ضمن تذکر به شهرداری تهران، درخواست می کنم که به سرعت سازه های شهری بخصوص پل هایی که در حاشیه شهر و با ایمنی مردم ارتباط دارند شناسایی کرده، تمهیدات لازم را انجام داده و از تکرار حوادث مشابه جلوگیری نمایند.
وی با اشاره به اینکه این سرقت عجیب بوده و حداقل هفت الی هشت نفر دخیل بودند چون که باید کارهای زیاد و سنگین انجام می دادند می گوید: راننده، دستگاه برش و... در این صحنه سرقت بوده و مایه تاسف است که پل ها هم مورد سرقت قرار می گیرند.
مهندس مسعود حق لطفی مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در گفتگو با ایسنا، در مورد جزئیات سرقت اجزا پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد می گوید: از یک سال قبل گزارشاتی در خصوص سرقت جزئی از اتصالات پل های محور همدانی و دوگاز که بروی رودخانه وردآورد واقع شده به شهرداری تهران ارجاع شده بود و کارشناسان این پل را رصد کرده و ایرادات آنرا رفع می کردند، چونکه به اجزا اصلی پل صدمه ای وارد نشده بود. تا این که طبق این گزارشات، در چند ماه گذشته این سرقت ها افزایش پیدا کرد.
وی در مورد جزئیات این سرقت عجیب ضمن اشاره به این که پل مذکور در یک محله خلوت واقع شده و از آنجاییکه سطح ارتفاع خاک در دهانه اول پل بالا است سبب شده بود که دسترسی ایجاد نماید، توضیح می دهد: زیر عرشه این پل یک دریچه برای بازدید داخل باکس ها وجود دارد که این دریچه جوش شده بود اما به علت خلوتی محله و عدم تردد زیاد مردم متاسفانه سارقان از پایین وارد شده و با دستگاه برش این دریچه را باز کرده و وارد باکس مجموعه پل شده بودند.
حق لطفی با تکیه بر این که باکس پل بزرگ و عریض است، بگونه ای که فردی به سادگی در آن تردد می کند، می افزاید: سارقان پس از ورود به باکس سرفرصت آغاز به باز کردن پیچ ها کرده و این اتصالات را باز کردند و وقتی به ما گزارش داده شد که چنین سرقتی رخ داده، نسبت به بازدید از این پل اقدام کردیم و با عنایت به این که حجم سرقت از پل بالا بود، مجموعه عمران شهرداری به هیچ عنوان صلاح ندانستند که پل ادامه کار دهد و از روی آن خودرو تردد کند چونکه هر لحظه امکان منهدم شدن و تخریب پل وجود داشت و با عنایت به وخامت اوضاع، جلسه مدیریت بحران در ۱۵ دیماه تشکیل دادیم!
وی با تکیه بر این که متاسفانه به علت گرانی آهن آلات این قطعات به فروش می رسد و انگیزه سارقان بالا است، اظهار داشت: پس از جلسه ستاد بحران و تشریح شرایط، اجازه بسته شدن بزرگراه را برای مدت سه هفته دریافت کردیم تا عملیات رفع مشکل پل صورت گیرد.
مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران عنوان می کند: در این زمان کارخانه شهید رجایی از مجموعه قرارگاه خاتم ساخت ۱۰۰ عدد ورق های اتصال جان و ۲۰ عدد ورق های اتصال بال پل را آغاز کرد و از ۲۲ دی عملیات شروع شد.
وی با اشاره به اینکه به علت نوع سرقت، ۲۰پایه موقت در نظر گرفتیم ادامه می دهد: پل نشست کرده بود و ۲۰ قطعه از پل را جک زدیم تا عرشه پل به ارتفاع اصلی خود بازگردد چونکه حدود ۷ سانتیمتر بر اثر بازکردن پیچها افت کرده بود، بنابراین ۲۰ جک ۵۰ تا ۱۰۰ تنی را زیر پل نصب کردیم و با دستگاه هماهنگ کننده پل به حالت اصلی برگردانده شد تا متخصصان بتوانند پیچ ها را محکم کرده و ورق های اتصال را نصب کنند که سرانجام بعد از هشت روز عملیات نصب تجهیزات سرقت شده به اتمام رسید و از روز چهارشنبه هفته گذشته، خودرو ها می توانند از این پل استفاده کنند.
وی با تکیه بر این که نمی توانم مقدار و حجم اقلام سرقت شده را بیان کنم، در مورد چرایی عدم اطلاع شهرداری از این سرقت بزرگ ادامه می دهد: در حالت کلی سازمان عمران پل را می سازد و برای نگهداشت آنرا در اختیار منطقه قرار می دهد و در این مورد خاص هم شهرداری منطقه ۲۲ باید پایش می کرد اما به دلیل وسعت منطقه و پراکندگی پل ها سبب شد که این سرقت رخ دهد.
حق لطفی در مورد راه های پیشگیری از سرقت های احتمالی بعدی بیان می کند: در برنامه پایش پل ها موضوعات مختلفی را بررسی میکنیم که یکی از این راه ها، بحث نصب دوربین برای پایش است و همینطور در مورد برقراری گشت حفاظت فیزیکی منطقه در محل بررسی های صورت گرفته اما مساله اصلی این است که خلوتی این مسیر سبب بروز این سرقت شده که ما برای تکمیل این مسیر یک تقاطع زیرگذر شرق به شرق داریم که سازمان مشاور هم راه اندازی این دوربرگردان به صورت زیرگذر را در دستور کار قرار داده که بعد از تکمیل این پروژه به علت تردد خودرو ها و رفع خلوتی محدوده، امکان سرقت هم کاسته می شود.
به گزارش فقط سفر به نقل از ایسنا، این پل مرمت شده و جهت استفاده عموم بازگشایی شده اما این شیوه سرقت نشان داده است که مسؤلان شهر باید اهتمام ویژه تری برای پایش و رصد تجهیزات شهری داشته باشند.
منبع: onlytravel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب